En ideologisk omforming av offentlig forvaltning til noe som ligner forretningsdrift, og å anta at utskillingen vil føre til profesjonalisering, kan fort bli er dyrt feiltrinn for Tromsøs innbyggere. Kommunestyret i Tromsø – med rødgrønn ledelse behandler spørsmål om selskapsorganisering av Tromsø Brann- og redning. For velferdsstatens Helene Bank har fulgt Tromsø kommune de siste årene, og vært med å skrive rapporten «Veien mot profittfri velferd», om positive erfaringer med å styrke Tromsø kommunes politiske styring og forvaltning, blant annet med etablering av Fagrent og Bemanningskontoret.
Marked og tillit
For velferdsstaten deltar i den offentlige debatten om tillitsreform. En tillitsreform som virker må omhandle både styring, finansiering og organisering av offentlig sektor. Det fordrer et oppgjør med markedsrettingen og New Public Management (NPM). En versjon av innlegget «Marked og tillit», stod på trykk i Klassekampen 9. januar 2020.
Markedsteknokrati
Noen ganger må man velge, og det er godt å se at Arbeiderpartiet nå har tatt side med fagbevegelsen og stadig flere fagfolk i kritikken mot dagens styringssystem i offentlig sektor.
Statsbudsjettet 2020: Kutt kalles effektivitet
Gjennom regjeringens Avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE), får statlige virksomheter årlige flate kutt i driftsmidler. I statsbudsjettet for 2020 er kuttet på 0,5 prosent. Fagforeninger mener kuttet kan føre til ineffektivitet og forskjeller i tjenestetilbud og tilgjengelighet for innbyggerne.
Notat: Ideelle aktører i velferden – hvordan lage gode rammer
I For velferdsstatens nye notat kartlegger vi hvordan man kan skille kommersielle og ideelle aktører fra hverandre, og om folkeviljens ønske om å prioritere de ideelle lar seg gjennomføre i praksis.
Sats på førstelinjene
Etter lokalvalget 2019 sendte For velferdsstaten brev og skriv til de rød-grønne partiene. Målet med dette er å...
Fire tiltak for økt kommunal barnehagekontroll
Tilsyn, å kjøpe eller bygge kommunale barnehager, gjøre avtale om forkjøpsrett med private og å lage barnehageplan og bruke kommunens arealplan aktivt, er fire tiltak som kommunene kan bruke for en mer helhetlig drift og økonomisk kontroll med bevilgningene.
Bør staten eie Vy eller ikke?
Navneskiftet i NSB er et sørgelig symptom på et betydelig større problem, nemlig at det statlige eierskapet på jernbanen er tømt for samfunnsansvar, skriver Linn Herning.
Tillitsreform innen Helse og omsorg i Oslo kommune
Oslo Byråd skal bytte ut den markedsstyrte bestiller- og utførermodellen i hjemmetjenestene mot en tillitsreform med egen aktivitetstid for brukerne. Erfaringene av prosjektet som ligger til grunn for reformen er gode og flere bydeler er nå i gang med implementeringen av den nye tillitsreformen.