Regjeringens uttalte målsetting med å etablere Nye Veier AS var «raskere, rimeligere og mer helthetlig vegbygging». I rapporten Nye veier AS – Privatisering på ville veier, påvises det at denne dobbeltorganiseringen vil føre til mer byråkrati, uklare ansvarsforhold, mange løpende avklaringsbehov, dobbeltarbeid i alle utbyggingsprosjekter og mer kostbare løsninger. Roar Eilertsen i De Facto har utarbeidet rapporten. – Det er åpenbart ingen grunn til å legge den politiske striden om Nye Veier AS død, skriver han i forordet. Tvert imot.
De tre LO-forbundene Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT), Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF), som organiserer i Statens vegvesen, ga sammen med For Velferdsstaten De Facto oppdraget med å utarbeide rapporten. De krever at et nytt regjeringsflertall avvikler selskapet.
LO-forbundene slakter regjeringens veiselskap. I Dagsavisen gir Nicolai Astrup fra Høyre tilsvar, der han kaller Nye veier AS «Det private veiselskapet». Arbeiderpartiet utfordres til å ta grep etter valget 2017. På kartellkonferansen på Gol tok både NTL og FLT opp Nye veier AS i møte med Arbeiderpartiet.
Helene Bank helene.bank@velferdsstaten.no